Distance technologies in the educational environment during the pandemic: features of perception
EDN: PALEXJ DOI: 10.22394/2071-2367-2022-17-5-115-134
Keywords:
distance technologies, educational environment, sociological research, communication interaction, digitalizationAbstract
The relevance and signifi- cance of digitalization of the educational process is caused by the need to adapt the education system. The article presents an analysis of the research of the Institute of Social Analysis and Forecasting of the RANEPA on the development of distance education in the conditions of corona- virus infection and the Department of Sociology and Social Technologies of the Central Russian Institute of Management – a branch of the RANEPA on the attitude of students to the use of distance technol- ogies. The issues of digitalization of edu- cation during the pandemic, the attitude of teaching staff and students to the pro- cess of digitalization of education are considered.
The purpose of the work is to identify the advantages and disadvantages of dis- tance learning for the teaching staff and analyze the attitude of students to the use of distance technologies in the education- al process.
References
Алексеенок А. А., Каира Ю. В., Хатнюк Н. Н. Виртуальная среда как новая форма социальной реальности современной молодежи // В Сборник статей XII всероссийской научно-практической конферен- ции. Информационное развитие России: состояние, тенденции и пер- спективы. Среднерусский институт управления – филиал РАНХиГС. – Орел, 2022. – С. 104-112.
Андреев А. А. Дидактические основы дистанционного обучения. – М.: РАО, 1999. – 196 с.
Бекетова О. Н. Дистанционное образование в России: проблемы и перспективы развития // Социально-гуманитарные знания. – 2018. – № 1. – С. 69– 78.
Беккер Г. Человеческий капитал (главы из книги. Воздействие на заработки инвестиций в человеческий капитал) // США: экономи- ка, политика, идеология. – 1993. – № 2-3.
Борисов И. В. Социологическое осмысление дистанционного обучения (к постановке проблемы) // Вестник Адыгейского государ- ственного университета. Серия «Регионоведение: философия, исто- рия, социология, юриспруденция, политология, культурология». – Майкоп: изд-во АГУ, 2016. – № 4. – С. 63– 66.
Зеер Э. Ф. Готовность преподавателей вуза к онлайн- образованию: цифровая компетентность, опыт исследования // Педа- гогическое образование в России. – 2020. – № 3. – С. 26– 39.
Информационный бюллетень социологической лаборатории / П. А. Меркулов, А. А. Алексеенок, Ю. В. Каира [и др.]. – Орёл: Средне- русский институт управления – филиал РАНХиГС, 2022. – 96 с.– EDN IYHPQD (дата обращения: 10.08.2022).
Коулмен Дж. Капитал социальный и человеческий // Обще- ственные науки и современность. – 2001. – № 3. – С. 122–139.
Михалев И. В. Эволюция теоретических подходов к исследова- нию трансформации социальной структуры общества под воздей- ствием социальных реалий // Среднерусский вестник общественных наук. – 2021. – Т. 16. – № 1. – С.30–43.
Моисеев М.В. Координатор как ключевая фигура процесса ди- станционного обучения // Дистанц. образование. – 2000. –№1. – С. 25–29.
Новые педагогические и информационные технологии в систе- ме образования [учебное пособие] / Е.С. Полат [и др.]; под ред. Е. С. Полат. – 4-е изд., стер. – Москва: Академия, 2009. – С.268
Скибицкий Э.Г., Шабанов А.Г. Дистанционное обучение: теоре- тико-методологические основы: Монография. Новосибирск: СИФБД, СГА, 2004. – 224 с.
Соколовская И.Э. Социально-психологические факторы удовле- творенности студентов в условиях цифровизации обучения в период пандемии COVID-19 и самоизоляции / И. Э. Соколовская // Цифровая со- циология. – 2020. – Т. 3. № 2. – С. 46–54.
Теория и практика дистанционного обучения: учеб. пособие /
Е. С. Полат. М.: Академия, 2004. – 416 с.
Федеральный закон от 29.12.2012 N 273-ФЗ (ред. от 01.03.2020) "Об образовании в Российской Федерации" [Электронный ресурс] / http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/ (дата обращения: 10.08.2022).
Sherry L. Issues in Distance Learning // International Journal of Educational Telecommunications. 1995. №1(4). P. 337-365. Charlottesville, VA: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). URL: https://www.learntechlib.org/primary/p/8937/
Surma T, Kirschner P. Technology enhanced distance learning should not forget how learning happens // Computers in Human Behavior. – 2020. Vol. 110. September. DOI: https://doi. org/10.1016/j.chb.2020.106390.
Alekseenok, A. A., Kaira, YU. V., Hatnyuk, N. N. (2022) Virtual'naya sreda kak novaya forma social'noj real'nosti sovremennoj molodezhi [Vir- tual environment as a new form of social reality of modern youth] // V sbornike: Informacionnoe razvitie Rossii: sostoyanie, tendencii i per- spektivy. Sbornik statej XII vserossijskoj nauchno-prakticheskoj konfer- encii. Srednerusskij institut upravleniya – filial RANHiGS [In the collection: Information development of Russia: status, trends and prospects. Collec- tion of articles of the XII All-Russian Scientific and Practical Conference. The Central Russian Institute of Management is a branch of RANEPA]. Orel.
P. 104-112. (In Russ.)
Andreev, A. A. (1999) Didakticheskie osnovy distancionnogo obucheniya [Didactic foundations of distance learning]. Moscow: RAO. 196 p. (In Russ.)
Beketova, O. N. (2018) Distancionnoe obrazovanie v Rossii: problemy i perspektivy razvitiya [Distance education in Russia: problems and pro- spects of development] // Social'no-gumanitarnye znaniya [Social and hu- manitarian knowledge]. № 1. P. 69-78. (In Russ.)
Bekker, G. (1993) CHelovecheskij kapital (glavy iz knigi. Vozdejstvie na zarabotki investicij v chelovecheskij kapital) [Human capital (chapters from the book. The impact on earnings of investments in human capital)]
// SSHA: ekonomika, politika, ideologiya [USA: economics, politics, ideolo-
gy]. № 2-3. (In Russ.)
Borisov, I. V. (2016) Sociologicheskoe osmyslenie distancionnogo obucheniya (k postanovke problemy) [Sociological understanding of dis- tance learning (to the formulation of the problem)] // Vestnik Adygejskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya «Regionovedenie: filosofiya, istori- ya, sociologiya, yurisprudenciya, politologiya, kul'turologiya» [The Bulletin
of the Adyghe State University. The series "Regional Studies: philosophy, history, sociology, jurisprudence, political science, cultural studies]. Maj- kop: izd-vo AGU. № 4. P. 63-66. (In Russ.)
Zeer, E. F. (2020) Gotovnost' prepodavatelej vuza k onlajn- obrazovaniyu: cifrovaya kompetentnost', opyt issledovaniya [Readiness of university teachers for online education: digital competence, research ex- perience] // Pedagogicheskoe obrazovanie v Rossii [Pedagogical education in Russia]. № 3. P. 26-39. (In Russ.)
Informacionnyj byulleten' sociologicheskoj laboratorii [Newsletter of the Sociological Laboratory] / P. A. Merkulov, A. A. Alekseenok, YU. V. Kaira [i dr.]. Orel: Srednerusskij institut upravleniya – filial RANHiGS [Orel: Cen- tral Russian Institute of Management – Branch of RANEPA]. 2022. – 96 p. EDN IYHPQD (data obrashcheniya: 10.08.2022). (In Russ.)
Koulmen, Dzh. (2001) Kapital social'nyj i chelovecheskij [Social and human capital] // Obshchestvennye nauki i sovremennost' [Social Sciences and modernity]. № 3. – P. 122-139. (In Russ.)
Mihalev, I. V. (2021) Evolyuciya teoreticheskih podhodov k issledo- vaniyu transformacii social'noj struktury obshchestva pod vozdejstviem social'nyh realij [Evolution of theoretical approaches to the study of the transformation of the social structure of society under the influence of so- cial realities] // Srednerusskij vestnik obshchestvennyh nauk [Central Russian Journal of Social Sciences]. Vol. 16. № 1. P. 30–43. (In Russ.)
Moiseev, M. V. (2000) Koordinator kak klyuchevaya figura processa distancionnogo obucheniya [Coordinator as a key figure in the distance learning process] // Distanc. Obrazovanie [Distance education]. № 1. P. 25-
(In Russ.)
Novye pedagogicheskie i informacionnye tekhnologii v sisteme obra- zovaniya [uchebnoe posobie] [New pedagogical and information technolo- gies in the education system [textbook]] / E. S. Polat [i dr.]; pod red.
E. S. Polat. 4-e izd., ster. M.: Akademiaya [Moscow: Academy]. 2009. –
P. 268. (In Russ.)
Skibickij, E. G., SHabanov, A. G. (2004) Distancionnoe obuchenie: te- oretiko-metodologicheskie osnovy: Monografiya [Distance learning: theo- retical and methodological foundations: Monograph]. Novosibirsk: SIFBD, SGA. 224 p. (In Russ.)
Sokolovskaya, I. E. (2020) Social'no-psihologicheskie faktory udovletvorennosti studentov v usloviyah cifrovizacii obucheniya v period pandemii COVID-19 i samoizolyacii [Socio-psychological factors of student satisfaction in the conditions of digitalization of education during the
COVID-19 pandemic and self-isolation] // Cifrovaya sociologiya [Digital
sociology]. Vol. 3. № 2. P. 46-54. (In Russ.)
Teoriya i praktika distancionnogo obucheniya: ucheb. posobie [Theo- ry and practice of distance learning: studies. manual] / E. S. Polat. M.: Akademiaya [Moscow: Academy]. 2004. 416 p. (In Russ.)
Federal'nyj zakon ot 29.12.2012 № 273-FZ (red. ot 01.03.2020) "Ob obrazovanii v Rossijskoj Federacii" [Elektronnyj resurs] [Federal Law
№ 273-FZ of 29.12.2012 (as amended on 01.03.2020) "On Education in the Russian Federation" [Electronic resource]]. – URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/ (data obrashcheniya: 10.08.2022). (In Russ.)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Vorobyeva A.V. Volkova O.V.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.