Digitalization of the educational environment of the higher education system

DOI: 10.22394/2071-2367-2023-18-1-87-108 EDN: KBSKAV

Authors

  • Sushansky A.S Academy of Civil Protection of the Ministry of Emergency Situations of Rus-sia
  • Shevel P. P Academy of Civil Protection of the Ministry of Emergency Situations of Russia

Keywords:

information technologies, educational environment, educational process, digitalization of the communication process, higher education system

Abstract

The purpose of the study is to analyze the problems of the educational environment of the higher education system identified as a result of an expert survey (on the example of the educational environment of the Academy of Civil Protection of the Ministry of Emergency Situations of Russia).

The methodology of the work is determined by the need to conduct a sociological analysis of the state of the educational environment of the university (Academy of Civil Protection of the Ministry of Emergency Situations of Russia).

In the article, based on the results of studying the current state of digitalization of the educational process at the Academy of Civil Protection of the Ministry of Emergency Situations of Russia in the humanitarian direction of training, the main problems of interaction between participants in the educational process, typical for universities in organizing and implementing educational activities using modern information technologies, are considered. The empirical basis of the work was the results of expert and questionnaire surveys.

The article was prepared as part of the scientific and practical work carried out at the Academy of Civil Protection of the Ministry of Emergency Situations of Russia on the topic “Development of a managerial and pedagogical model for the digitalization of the educational process of a university in the humanitarian areas of training (on the example of the Academy of Civil Protection of the Ministry of Emergency Situations of Russia)”.

Author Biographies

Sushansky A.S, Academy of Civil Protection of the Ministry of Emergency Situations of Rus-sia

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Professor of the Department of State and Municipal Administration

AuthorID (РИНЦ): 446600

Shevel P. P, Academy of Civil Protection of the Ministry of Emergency Situations of Russia

AuthorID(РИНЦ): 693521

Candidate of Sociological Sciences, Lecturer of the Department of State and Municipal Administration

References

Аймалетдинов Т. А. [и др.] Цифровая грамотность российских пе-дагогов. Готовность к использованию цифровых технологий в учеб-ном процессе / Т. А. Аймалетдинов, Л. Р. Баймуратова, О. А. Зайцева, Г. Р. Имаева, Л. В. Спиридонова. Аналитический центр НАФИ. – М.: Из-дательство НАФИ, 2019. – С. 3-84.

Бороненко Т. А. [и др.] Основы цифровой грамотности и кибер-безопасности: учеб. пособие / Т. А. Бороненко, А. В. Кайсина, И. Н. Пальчикова, Е. В. Федоркевич, В. С. Федотова. – СПб.: ЛГУ им. А.С. Пушкина, 2021. – С. 106-127.

Буданцев Д. В. Цифровизация в сфере образования: обзор россий-ских научных публикаций // Молодой ученый. – 2020. – № 27 (317). – С. 120-127. URL: https://moluch.ru/archive/317/72477/ (дата обраще-ния: 24.12.2022).

Дидактическая концепция цифрового профессионального обра-зования и обучения / П. Н. Биленко, В. И. Блинов, М. В. Дулинов, Е. Ю. Есенина, А. М. Кондаков, И. С. Сергеев; под науч. ред. В. И. Блинова – 2020. – С. 48-56.

Колыхматов В. И. Профессиональное развитие педагога в усло-виях цифровизации образования: учеб-метод. пособие – СПб.: ГАОУ ДПО «ЛОИРО», 2020. – С. 35-50.

Орешкина А. К. Методологический аспект цифровизации в си-стеме непрерывного образования // Интернет-журнал «Мир науки» (доступ свободный). – 2018. – № 5. – С. 1-8. URL: https://mir-nauki.com/PDF/81PDMN518.pdf (дата обращения: 20.11.2022).

«Развитие цифровых компетенций педагога в цифровой образо-вательной среде», методические рекомендации / под ред. В. А. Смирновой – Рыбинск, 2021. – С. 23-36.

Современные образовательные технологии в рамках реализации федерального проекта «Цифровая образовательная среда» [Текст]: Учебно-методическое пособие / Авт.-сост. Н. Ю. Блохина, Г. А. Кобеле-ва. – Киров, 2020. – С. 4-14.

Трудности и перспективы цифровой трансформации образова-ния / Под ред. А. Ю. Уварова, И. Д. Фрумина. – М.: Национальный ис-следовательский университет «Высшая школа экономики», 2019. – С. 181-238.

Цифровая трансформация общества: современные концепции общественного развития и новая терминология: сборник статей / под редакцией К. К. Колина; Московский гуманитарный университет, Институт фундаментальных и прикладных исследований. – М.: Изда-тельство Московского гуманитарного университета, 2021. – 18-22.

Aimaletdinov, T. A. et al. (2019). Digital literacy of Russian teachers. Readiness to use digital technologies in the educational process / T. A. Aimaletdinov, L. R. Baymuratova, O. A. Zaitseva, G. R. Imaeva, L. V. Spiridonova. Moscow: NAFI Publishing House. – Р. 3-84. (In Russ.).

Boronenko T. A. et al. (2021). Fundamentals of digital literacy and cy-bersecurity: textbook. manual / T. A. Boronenko, A. V. Kaisina, I. N. Palchikova, E. V. Fedorkevich, V. S. Fedotova. – St. Petersburg: Pushkin State University. – P. 106-127. (In Russ.).

Budantsev D. V. (2020). Digitalization in the field of education: a re-view

of Russian scientific publications // Young Scientist. – № 27 (317). – P. 120-127. – URL: https://moluch.ru/archive/317/72477 / (data obrash-cheniia: 24.12.2022). (In Russ.).

Didactic concept of digital vocational education and training. (2020) / P. N. Bilenko, V. I. Blinov, M. V. Dulinov, E. Y. Yesenina, A. M. Kondakov, I. S. Sergeev; under scientific ed. V. I. Blinov. – P. 48-56. (In Russ.).

Kolykhmatov V. I. Professional development of a teacher in the condi-tions of digitalization education: study method. manual (2020). – Р. 1-8 –

St. Petersburg. – P. 35-50. (In Russ.).

Oreshkina, A. K. (2018). Methodological aspect of digitalization in the system of continuing education. World of Science. Pedagogy and psycholo-gy, 5(6). P.1-8. –URL: https://mir-nauki.com/PDF/81PDMN518.pdf (data obrashcheniia: 20.11.2022). (In Russ.).

"Development of digital competencies of a teacher in a digital educa-tional environment", methodological recommendations. (2021) / edited by V. A Smirnova – Rybinsk. – P. 23-36. (In Russ.).

Modern educational technologies in the framework of the implemen-tation of the federal project "Digital educational environment" [Text]: Edu-cational and methodological manual. (2020) / Author-comp. N. Yu. Blokhina, G. A. Kobeleva. – Kirov. – P. 4-14. (In Russ.).

Difficulties and prospects of digital transformation of education. (2019). Edited by A. Yu. Uvarov, I. D. Frumin. Moscow: National Research University Higher School of Economics. – 343 p. (In Russ.).

Digital transformation of society: modern concepts of social devel-opment and new terminology: collection of articles. (2021) / edited by

K. K. Kolin; Moscow University of the Humanities, Institute of Fundamental and Applied Research. – Moscow: Publishing House of the Moscow Univer-sity of the Humanities. – P. 18-22.

Том 18 выпуск 1 2023

Published

2023-02-28

How to Cite

Sushansky А. С., & Shevel П. П. (2023). Digitalization of the educational environment of the higher education system: DOI: 10.22394/2071-2367-2023-18-1-87-108 EDN: KBSKAV. Central Russian Journal of Social Sciences, 18(1), 87–108. Retrieved from https://orelvestnik.ru/index.php/srvon/article/view/107

Issue

Section

Социология и жизнь