Self-realization strategies of regional youth: dispositions, life plans and stratification
DOI: 10.22394/2071-2367-2025-20-1-124-142 EDN YYKEUN
Keywords:
youth, self-realization strategies, self-realization dispositions, life strategies, stratificationAbstract
In modern conditions, the relevance of creating conditions for revealing the potential of young people and developing their talents is increasing. Self-realization of young people is considered a key element of successful development of the country, requiring special attention and support from the state and society. In addition, self-realization of young people, being an important element of general satisfaction with social life, contributes to the formation of human capital of the territory. And as a result of the implementation of life strategies, self-realization can be attributed to the indicators of quality of life of a young person. The purpose of the article is to consider the issues of self-realization of young people from the standpoint of life strategies, opportunities and support from socialization institutions.
Research methods. The article presents the results of monitoring the social strategies of young people (2024, N=5847), conducted in the Belgorod region. The research data demonstrate wave dynamics in the indicators of self-realization dispositions of young people, which may be due to a change of generations in research, as well as the emphases of national policies that affect socialization conditions.
Results. The priority of the spheres of self-realization is revealed - self-realization in the family and profession is recorded in the first place. The risks associated with the identified reproduction of inequality in matters of self-realization for socially vulnerable groups of young people, especially for young people with low levels of economic income, are outlined.
Discussion. Providing conditions for self-realization of young people reflects the desire to form an active and competent generation capable of making a significant contribution to the future of Russia. In this regard, it becomes important to monitor the self-realization dispositions and life plans of young people, to form a forecast of the possible transformation of their values and the likelihood of implementing the tasks of national projects and programs. The implementation of national development goals is directly related to the creation of a favorable environment for the personal and professional growth of young people. Therefore, in the process of implementing state youth policy, a new model of social mobility should be created, as well as effective social elevators should be proposed and ensured.
References
Shutenko, A. I. Educational Resource and Functions of Volunteering Activities as a Sphere of Students' Self-Realization / A. I. Shutenko, E. N. Shutenko, A. V. Lokteva // Sibe-rian Pedagogical Journal. – 2020. – No. 1. – P. 47-57. – DOI 10.15293/1813-4718.2001.05. – EDN BRIYTV.
Абдуллин, А. Г. Самоопределение и самореализация молодежи России: соци-ально-нравственные и психолого-педагогические аспекты проблемы / А. Г. Аб-дуллин, В. В. Лихолетов, И. Г. Рябова // Интеграция образования. – 2021. – Т. 25, № 3(104). – С. 440-462. – DOI 10.15507/1991-9468.104.025.202103.440-462. – EDN LZNNIS.
Алексеенок, А. А. Волонтёрство как фактор формирования личности студен-ческой молодежи / А. А. Алексеенок, Ю. Ю. Путилина // Среднерусский вестник общественных наук. – 2022. – Т. 17, № 4. – С. 31-46. – DOI 10.22394/2071-2367-2022-17-4-31-46. – EDN WKKXDF.
Алексеенок, А. А. Патриотизм как основа гражданской идентичности совре-менной студенческой молодежи / А. А. Алексеенок, А. В. Исаев, К. В. Наливайко // Среднерусский вестник общественных наук. – 2024. – Т. 19, № 3. – С. 177-203. – DOI 10.22394/2071-2367-2024-19-3-177-203. – EDN LQHLNU.
Баранова, С.В., Кокина, И.А., Пьянкова, О.Б. Социальная самореализация де-тей и молодежи в ходе волонтерской деятельности / С.В. Баранова, И.А. Кокина, О.Б. Пьянкова // Проблемы современного педагогического образования. – 2023. –№ 78-3. – С. 21-23. – EDN JZAFZU.
Большов, В.Б. Вузовская среда как пространство самореализации студенче-ской молодежи / В.Б. Большов // Социальная компетентность. – 2021. – Т. 6. – № 1 (19). – С. 93-112. – EDN QVURUW.
Ворошилина, Е.А. Профессиональная самореализация молодежи / Е.А. Ворошилина // Социальная интеграция и развитие этнокультур в евразий-ском пространстве. – 2023. – Т. 2. – № 12. – С. 41-45. – EDN VINDBA.
Газиева, И. А. Ценностные детерминанты профессиональной самореализа-ции молодежи / И. А. Газиева // Вестник Московского университета. Серия 18. Со-циология и политология. – 2023. – Т. 29, № 2. – С. 219-243. – DOI 10.24290/1029-3736-2023-29-2-219-243. – EDN QRSQJT.
Грушецкая, И.Н., Щербинина, О.С. Организация волонтерской деятельности как условие самореализации талантливой молодежи в условиях вуза / И.Н. Грушецкая, О.С. Щербинина // Проблемы современного педагогического об-разования. – 2023. – № 81-2. – С. 214-217. – EDN MDMZTU.
Дакирова, С.Т. Волонтерство как институт активной социальной саморе-ализации молодежи в общественной жизни / С.Т. Дакирова // Региональные агро-системы: экономика и социология. – 2024. – № 1. – С. 58-63. – EDN EBCLOO.
Дакирова, С.Т. Перспективы самореализации сельской молодежи в совре-менных реалиях / С.Т. Дакирова // Региональные агросистемы: экономика и со-циология. – 2021. – № 1. – С. 90-93. – EDN XQABXT.
Иванова, А.Д. Возможности и барьеры профессиональной самореализа-ции молодежи в современной России / А.Д. Иванова // Caucasian Science Bridge. – 2023. – Т. 6. – № 2 (20). – С. 83-86. – DOI: 10.18522/2658-5820.2023.2.9. –
EDN MNYETP.
Иванова, И.В., Макарова, В.А., Портнова, О.А. Патриотическое воспитание – основа самореализации молодежи / И.В. Иванова, В.А. Макарова, О.А. Портнова // Нижегородское образование. – 2024. – № 1. – С. 60-67. EDN OGMUVM.
Калинина, Н.В. Саморазвитие и самореализация как тенденции модного поведения молодежи / Н.В. Калинина // Страховские Чтения. – 2020. – № 28. –
С. 150-155. – EDN KWZACT.
Кисиленко, А. В. Проектирование жизненного пути или каким молодежь видит свое будущее? / А. В. Кисиленко, И. С. Шаповалова // Социологические ис-следования. – 2023. – № 2. – С. 83-94. – DOI 10.31857/S013216250024385-6. – EDN ODCAGO.
Кынкурогова, М.Н. Жизненные планы сельской молодежи пермского края в контексте проблемы самореализации / М.Н. Кынкурогова // Достижения науки и образования. – 2020. – № 10 (64). – С. 96-98. – EDN YHLOVL.
Леонова, О. В. Государственная политика РФ по формированию граждан-ственности и патриотизма в молодежной среде: социологический и политологи-ческий анализ / О. В. Леонова, А. Е. Волкова // Среднерусский вестник обществен-ных наук. – 2021. – Т. 16, № 1. – С. 175-193. – DOI 10.22394/2071-2367-2021-16-1-175-193. – EDN LXRCNM.
Миронов, И. П. Роль морально-нравственных ценностей в профессио-нальной самореализации студенческой молодежи технического вуза / И. П. Миро-нов, Т. А. Белозерова // Профессиональное образование в современном мире. – 2022. – Т. 12, № 1. – С. 114-124. – DOI 10.20913/2618-7515-2022-1-14. – EDN GRRRRS.
Панов, М.О. Творческая самореализация студенческой молодежи в соци-ально-культурной среде / М.О. Панов // Среднее профессиональное образование. – 2021. – № 6 (310). – С. 68-70. – EDN QWGTYT.
Попова, Н. В. Творческая самореализация в аспекте профессиональной ориентации одаренной молодежи / Н. В. Попова, М. А. Ванькова, Л. М. Шорсткая // ДЕМИС. Демографические исследования. – 2022. – Т. 2, № 3. – С. 104-115. – DOI 10.19181/demis.2022.2.3.8. – EDN NQFFVC.
Пустовойтов, В. Н. Содержание ценностного отношения молодежи к тру-ду и профессиональной самореализации / В. Н. Пустовойтов // Современные про-блемы науки и образования. – 2022. – № 6-1. – С. 7. – DOI 10.17513/spno.32127. – EDN QMIHRK.
Сердюченко, К.Э. Студенческое самоуправление и самореализация моло-дежи в культурно-образовательном пространстве вуза / К.Э. Сердюченко // Труды Санкт-Петербургского государственного института культуры. – 2021. – Т. 223. – С. 168-173. – EDN WKXUJO.
Титова, Е. В. Влияние вузовской профессиональной подготовки на разви-тие ценностных карьерных ориентаций студенческой молодёжи / Е. В. Титова, А. В. Исаев // Известия Тульского государственного университета. Гуманитарные науки. – 2022. – № 2. – С. 90-100. – DOI 10.24412/2071-6141-2022-2-90-100. – EDN GVHKZN.
Шаповалова, И. С. Самооценка материального положения и социальные стратегии молодежи / И. С. Шаповалова // Наука. Культура. Общество. – 2023. –
Т. 29, № 3. – С. 150-163. – DOI 10.19181/nko.2023.29.3.9. – EDN KVLEGK.
Shutenko, A.I., Shutenko, E.N. and Lokteva, A.V. (2020). Educational resource and functions of volunteering activities as a sphere of students’ self-realization. Siberian Pedagogical Journal. no. 1. P. 47-57. DOI 10.15293/1813-4718.2001.05. EDN BRIYTV.
Abdullin, A.G. (2021). Self-determination and self-realization of Russian youth: social, moral and psychological-pedagogical aspects of the problem. Integration of educa-tion. Vol. 25. no. 3. P. 440-462. DOI: 10.15507/1991-9468.104.025.202103.440-462. EDN LZNNIS.
Alekseenok, A.A. and Putilina, Yu.Yu. (2022) Volonterstvo kak faktor formirovaniya lichnosti studencheskoi molodezhi. Srednerusskii vestnik obshchestvennykh nauk. T. 17, № 4. P. 31-46. DOI 10.22394/2071-2367-2022-17-4-31-46. EDN WKKXDF.
Alekseenok, A.A., Isaev, A.V. and Nalivaiko, K.V. (2024) Patriotizm kak osnova gra-zhdanskoi identichnosti sovremennoi studencheskoi molodezhi. Srednerusskii vestnik obshchestvennykh nauk. T. 19, no. 3. P. 177-203. DOI 10.22394/2071-2367-2024-19-3-177-203. EDN LQHLNU.
Baranova, S.V., Kokina, I.A. and Pyankova, O.B. (2023). Social self-realization of children and youth in the course of volunteer activities. Problems of modern pedagogical education. no. 78-3, P. 21-23. EDN JZAFZU.
Bolshov, V.B. (2021). University environment as a space for self-realization of student youth. Social competence. Vol. 6. No. 1 (19). P. 93-112. EDN QVURUW.
Voroshilina, E.A. (2023) Professional'naia samorealizatsiia molodezhi.
Sotsial'naia integratsiia i razvitie etnokul'tur v evrazii-skom prostranstve. T. 2. no. 12.
p. 41-45. EDN VINDBA.
Gazieva, I. A. (2023) Tsennostnye determinanty professional'noi samorealiza-tsii molodezhi. Vestnik Moskovskogo universiteta. Seriia 18. Sotsiologiia i politologiia.
T. 29, no. 2. p. 219-243. DOI 10.24290/1029-3736-2023-29-2-219-243. EDN QRSQJT.
Grushetskaia, I.N. and Shcherbinina, O.S. (2023) Organizatsiia volonterskoi deiatel'nosti kak uslovie samorealizatsii talantlivoi molodezhi v usloviiakh vuza. Prob-lemy sovremennogo pedagogicheskogo ob-razovaniia. no. 81-2, p. 214-217.
EDN MDMZTU.
Dakirova, S.T. (2021). Prospects for self-realization of rural youth in modern realities. Regional agrosystems: economics and sociology. no. 1. P. 90-93. EDN XQABXT.
Dakirova, S.T. (2024). Volunteering as an institution of active social self-realization of youth in public life. Regional agrosystems: economics and sociology. no. 1. P. 58-63. EDN EBCLOO.
Ivanova, A.D. (2023). Opportunities and barriers to professional self-realization of youth in modern Russia, Caucasian Science Bridge. Vol. 6. no. 2 (20).
P. 83-86. – DOI: 10.18522/2658-5820.2023.2.9. EDN MNYETP.
Ivanova, I.V., Makarova, V.A. and Portnova, O.A. (2024). Patriotic education - the basis for self-realization of youth. Nizhny Novgorod education. no. 1. P. 60-67.
EDN OGMUVM.
Kalinina, N.V. (2020). Self-development and self-realization as trends in fash-ionable behavior of young people. Strakhovskie Readings. no. 28. P. 150-155.
EDN KWZACT.
Kisilenko A.V. and Shapovalova I.S. (2023). Designing a life path or how do young people see their future? Sociological research. no.2. P. 83-94. DOI: 10.31857/S013216250024385-6. EDN ODCAGO.
Kynkurova M.N. (2020). Life plans of rural youth of the Perm Territory in the context of the problem of self-realization. Achievements of science and education. No. 10 (64). P. 96-98. – DOI 10.31857/S013216250024385-6. EDN YHLOVL.
Leonova, O.V. and Volkova, A.E. (2021) Gosudarstvennaya politika RF po formi-rovaniyu grazhdanstvennosti i patriotizma v molodezhnoi srede: sotsiologicheskii i poli-tologicheskii analiz. Srednerusskii vestnik obshchestvennykh nauk. T. 16, № 1.
P. 175-193. DOI 10.22394/2071-2367-2021-16-1-175-193. – EDN LXRCNM.
Mironov I.P. and Belozerova T.A. (2022). The role of moral and ethical values in the professional self-realization of students of a technical university. Professional educa-tion in the modern world. Vol. 12. no. 1. P. 114-124. DOI: 10.20913/2618-7515-2022-1-14. EDN GRRRRS.
Panov M.O. (2021). Creative self-realization of student youth in the socio-cultural environment. Secondary vocational education. no. 6 (310). P. 68-70. EDN QWGTYT.
Popova N.V., Vankova M.A. and Shorstkaya L.M. (2022). Creative self-realization in the aspect of professional orientation of gifted youth. DEMIS. Demographic studies. Vol. 2. no. 3. P. 104-115. – DOI: 10.19181/demis.2022.2.3.8. EDN NQFFVC.
Pustovoitov V.N. (2022). The content of the value attitude of young people to work and professional self-realization. Modern problems of science and education.
no. 6-1. P. 7. DOI: 10.17513/spno.32127. EDN QMIHRK.
Serdyuchenko K.E. (2021). Student self-government and self-realization of young people in the cultural and educational space of the university. Works of the St. Pe-tersburg State Institute of Culture. Vol. 223. Pp. 168-173. EDN WKXUJO.
Titova, E.V. and Isaev, A.V. (2022) Vliyanie vuzovskoi professional'noi podgo-tovki na razvitie tsennostnykh kar'ernykh orientatsii studencheskoi molodezhi. Izvestiya Tul'skogo gosudarstvennogo universiteta. Gumanitarnye nauki. № 2. P. 90-100.
DOI 10.24412/2071-6141-2022-2-90-100. EDN GVHKZN.
Shapovalova I.S. (2023). Self-assessment of financial situation and social strat-egies of youth. Science. Culture. Society. Vol. 29. No. 3. P. 150-163. DOI: 10.19181/ nko.2023.29.3.9. EDN KVLEGK.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Inna S. Shapovalova

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.