Pecularities of forming leadership staff in regional capitals in the context of municipal reforms
DOI: 10.22394/2071-2367-2025-20-1-57-72 EDN YGMZSA
Keywords:
public authority, local self-government, municipal formation, mayor, city manager, governorAbstract
The purpose of the study is identification of the direction and policy and management effects of changes in the procedure and process of forming the leadership staff of the administrative centers of the subjects of the Russian Federation. The object of the analysis is the procedure of empowerment the heads of the regional capitals of the Central Black Earth Region (CBER), as well as the executive authorities of the mentioned cities. The methodological basis of the study consists in neoinstitutional and comparative approaches. The author has done the analysis of the process of changing the heads of the city capitals of the CBER regions, studied their biographies, career paths and professional development.
The results of the study. It is established that the changes in the procedure of empowerment the heads of the cities are connected with the institutional transformation of the local government in Russia. Along with the enactment local government legislation in 2003 (FL-131) in the administrative centres of three of the five regions of Central Black Earth Region (Belgorod, Kursk, Tambov) the management model, following which the head of the administration was hired by representative body after competitive selection of candidates was fixed. In Voronezh and Lipetsk they saved the system of direct election of the heads of the municipality by population. In 2014-2015 as a part of the “Malaya” municipal reform the subjects of the Russian Federation were enabled to determine how to empover the heads of the urban districts. At the same time, the "range" of options for electing the head of a municipal entity was expanded. After that, all the administrative centers of the Central Black Earth Region switched to options where the head of the city (or the head of the administration working under a contract) is vested with powers by deputies of the representative body.
The corresponding procedure strengthens the political and administrative control of regional authorities over municipalities. At the same time, as a part of the new personnel policy of the federal center, the preparation of a personnel reserve of city leaders has begun. Together with the established practices of empowering the heads of regional capitals, this practice ensures the professionalization of the personnel corps of city leaders.
Significant problems in the functioning of this structure are the frequent change of leadership of regional capitals, as well as the alienation of the population from the process of forming the executive power of cities.
References
Авдонин, В. С. Трансформация института сити-менеджера в Рязани на фоне реформы МСУ / В. С. Авдонин // Pro Nunc. Современные политические процессы. – 2015. – № 1(14). – С. 99-121. – EDN VHWOAP.
Бедерсон, В. Свои люди - сочтёмся: условия централизации муниципальных полномочий в градостроительной сфере / В. Бедерсон, Э. Минаева // Социологи-ческое обозрение. – 2024. – Т. 23, № 2. – С. 67-89. – DOI 10.17323/1728-192x-2024-2-67-89. – EDN AETTRI.
Гельман В., Рыженков С., Белокурова Е., Борисова Н. Автономия или кон-троль: реформа местной власти в городах России, 1991–2001. СПб.: Норма. – 2008. – 384 с.
Дятлов, А. В. Риски от введения института сити-менеджмента (в оценках экспертов Южного федерального округа) / А. В. Дятлов, В. В. Ковалев, А. В. Сериков // Государственное и муниципальное управление. Ученые записки. – 2018. – № 4. – С. 39-42. – DOI 10.22394/2079-1690-2018-1-4-39-42. – EDN YQOSHJ.
Ледяев, В. Г. Городские политические режимы: теория и опыт эмпирическо-го исследования / В. Г. Ледяев // Россия и современный мир. – 2008. – № 4(61). – С. 129-143. – EDN KDYGDX.
Малявкина, Н. В. Модели организации муниципального управления в усло-виях изменения федерального законодательства в 2013-2015 гг / Н. В. Малявкина, М. Г. Фомина // Вестник Томского государственного университета. Право. – 2016. – № 1(19). – С. 23-29. – DOI 10.17223/22253513/19/3. – EDN VNWKBH.
Никовская, Л. И. Муниципальная публичная политика в контексте реформы местного самоуправления / Л. И. Никовская, В. Н. Якимец // Политическая экспер-тиза: ПОЛИТЭКС. – 2024. – Т. 20, № 1. – С. 4-22. – DOI 10.21638/spbu23.2024.101. – EDN BHLGPY.
Панов, П. В. Рекрутирование глав муниципальных образований: кроссрегио-нальная вариативность в выборе институциональных моделей / П. В. Панов // Вестник Пермского научного центра УрО РАН. – 2018. – № 2. – С. 39-47. – DOI 10.7242/1998-2097/2018.2.7. – EDN YPDSYH.
Розанова, Н. Н. Репутационное ядро российской власти: особенности регио-нального уровня / Н. Н. Розанова // Балтийский регион. – 2023. – Т. 15, № 1. –
С. 52-77. – DOI 10.5922/2079-8555-2023-1-4. – EDN ESLCMQ.
Слатинов, В. Б. Погружение в "вертикаль": трансформация статуса и кад-рового состава глав административных центров регионов Черноземья в условиях "малой" муниципальной реформы / В. Б. Слатинов, К. Г. Меркулова // Среднерус-ский вестник общественных наук. – 2017. – Т. 12, № 5. – С. 122-130. – DOI 10.22394/2071-2367-2017-12-5-122-130. – EDN ZXMGKD.
Соловьев, А. И. Политические инновации: очевидные смыслы и неоче-видность реальности / А. И. Соловьев // Полис. Политические исследования. – 2023. – № 5. – С. 120-140. – DOI 10.17976/jpps/2023.05.08. – EDN HMFLAW.
Туровский, Р. Ф. Местное самоуправление в России и эволюция политиче-ского режима / Р. Ф. Туровский // Pro Nunc. Современные политические процессы. – 2015. – № 1(14). – С. 82-98. – EDN VHWOAF.
Туровский, Р. Ф. Российское местное самоуправление: агент государ-ственной власти в ловушке недофинансирования и гражданской пассивности /
Р. Ф. Туровский // Полис. Политические исследования. – 2015. – № 2. – С. 35-51. – EDN TUHDWD.
Чирикова, А. Е. Власть в малых российских городах: управленческие про-блемы и мотивация акторов / А. Е. Чирикова // Вестник Института социологии. – 2024. – Т. 15, № 1. – С. 165-183. – DOI 10.19181/vis.2024.15.1.9. – EDN KXGAVF.
Шевцова, И. К. Когда мэры против: факторы муниципальной автономии в условиях централизации / И. К. Шевцова, А. В. Гилев, М. А. Завадская // Мир Рос-сии. Социология. Этнология. – 2022. – Т. 31, № 2. – С. 75-96. – DOI 10.17323/1811-038X-2022-31-2-75-96. – EDN STHWTR.
References:
Avdonin, V.S. (2015) Transformatsiia instituta siti-menedzhera v Riazani na fone reformy mestnogo samoupravleniia. Pro Nunc. Sovremennye politicheskie protsessy. no.1, P. 99-119. EDN VHWOAP. (In Russ.).
Bederson, V. and Minaeva, E. (2024) Svoi liudi - sochtemsia: usloviia tsentralizatsii munitsipal'-nykh polnomochii v gradostroitel'noi sfere. Sotsiologicheskoe obozrenie. T. 23, no. 2, P. 67-89. DOI 10.17323/1728-192x-2024-2-67-89. EDN AETTRI.
(In Russ.).
Gel'man, V., Ryzhenkov, S., Belokurova, E. and Borisova, N. (2008) Avtonomiia ili kon-trol': reforma mestnoi vlasti v gorodakh Rossii, 1991–2001. SPb.: Norma. 384 p.
(In Russ.).
Diatlov, V.V., Kovalev, A.V. and Serikov A.V. (2018) Riski ot vvedeniia instituta siti-menedzhera (v otsenkakh ekspertov Iuzhnogo federal'nogo okruga). Gosudarstvennoe i munitsipal'noe upravlenie. Uchenye zapiski. no.4. p. 39-43. DOI 10.22394/2079-1690-2018-1-4-39-42. EDN YQOSHJ. (In Russ.).
Lediaev, V.G. (2008) Gorodskie politicheskie rezhimy: teoriia i opyt empiriche-skogo issledovaniia. Rossiia i sovremennyi mir. no. 4(61), p. 129-143. EDN KDYGDX.
(In Russ.).
Maliavkina, N.V. and Fomina, M.G. (2016) Modeli organizatsii munitsipal'nogo up-rav-leniia v usloviiakh izmeneniia federal'nogo zakonodatel'stva v 2013-2015 gg . Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Pravo. no. 1(19), p. 23-29. DOI 10.17223/22253513/19/3. – EDN VNWKBH. (In Russ.).
Nikovskaia, L.I. and Iakimets, V.N. (2024) Munitsipal'naia publichnaia politika v kon-tekste reformy mestnogo samoupravleniia. Politicheskaia ekspertiza (POLITEKS). - Tom 20. no.1,p. 4-22. DOI 10.21638/spbu23.2024.101. EDN BHLGPY. (In Russ.).
Panov, P.V. (2018) Rekrutirovanie glav munitsipal'nykh obrazovanii: krossregion-al'naia variativnost' v vybore institutsional'nykh modelei. Vestnik Permskogo nauchnogo tsentra. no. 2, p. 39-47. DOI 10.7242/1998-2097/2018.2.7. EDN YPDSYH.
(In Russ.).
Rozanova, N. N. (2023) Reputatsionnoe iadro rossiiskoi vlasti: osobennosti re-gional'nogo urovnia. Baltiiskii region. T. 15, no. 1, p. 52-77. DOI 10.5922/2079-8555-2023-1-4. EDN ESLCMQ. (In Russ.).
Slatinov, V.B. and Merkulova, K.G. (2017) Pogruzhenie v «vertikal'»: transfor-matsiia statusa i kadrovogo sostava glav administrativnykh tsentrov regionov Cherno-zem'ia v usloviiakh «maloi» munitsipal'noi reform. Srednerusskii vestnik obshchestven-nykh nauk. no.5, p. 122-130. DOI 10.22394/2071-2367-2017-12-5-122-130. EDN ZXMGKD. (In Russ.).
Solov'ev, A. I. (2023) Politicheskie innovatsii: ochevidnye smysly i neoche-vidnost' real'nosti . Polis. Politicheskie issledovaniia. no.5. p. 120-140.
DOI 10.17976/jpps/2023.05.08. – EDN HMFLAW. (In Russ.).
Turovskii, R.F. (2015) Mestnoe samoupravlenie v Rossii i evoliutsiia politich-eskogo rezhima. Pro Nunc. Sovremennye politicheskie protsessy. no. 1,p. 82-98. EDN VHWOAF. (In Russ.).
Turovskii, R.F. (2015) Rossiiskoe mestnoe samoupravlenie: agent gosudar-stvennoi vlasti v lovushke nedofinansirovaniia i grazhdanskoi passivnosti. Politicheskie issledovaniia. № 2. p. S 35-51. EDN TUHDWD. (In Russ.).
Chirikova, A. E. (2024) Vlast' v malykh rossiiskikh gorodakh: upravlencheskie pro-blemy i motivatsiia aktorov. Vestnik Instituta sotsiologii. T. 15, no. 1, p. 165-183.
DOI 10.19181/vis.2024.15.1.9. – EDN KXGAVF.
Shevtsova, I.K., Gilev, A.V. and Zavadskaia, M.A. (2022) Kogda mery protiv: faktory mu-nitsipal'noi avtonomii v usloviiakh tsentralizatsii. Mir Rossii. no. 2, p. 75-96. DOI 10.17323/1811-038X-2022-31-2-75-96. EDN STHWTR. (In Russ.).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Vladimir B. Slatinov

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.