Modern types of marketing activity as competitive development technology
EDN: HUAKAN DOI: 10.22394/2071-2367-2022-17-2-135-149
Keywords:
marketing strategies, digital marketing, digital revolution, consumer behavior, marketing 4.0, analog age, digital age, competitive technologiesAbstract
The purpose of the work is to identify the methodological features and characteristics of different types of digital marketing based on the analysis of theories, concepts, channels for implementing modern marketing practices, as well as to identify the characteristics necessary for the subsequent comprehensive study of consumer behavior. The relevance of the work is due to the fact that rapid technologization opens up new opportunities for entrepreneurs, since the emergence of new channels of communication with the target audience allows to carry out marketing activities effectively even in conditions of limited funding. Modern types of marketing activities (digital marketing) do not require significant participation of financial resources and contribute to the development of the competitiveness of modern enterprises and entrepreneurs. The research methodology is an analysis of the current state of marketing practices in the context of the transition from the analog to the digital era. As a result, the general characteristics of different types of digital marketing that ensure the competitiveness of modern business structures are identified and systematized. The changes in the strategic positions of marketing, as well as in the concept of competition, which they have undergone during the transition to the digital era, are systematized and described. To systematize the provisions necessary for further research, a general differentiation of the main types of Internet resources was carried out, with the allocation of their basic characteristics.
References
Агабекян Р.Л. Экономическая социология / Р.Л. Агабекян, В.И. Вер-ховин, Г.Л. Авагян [и др.]. – Москва: Издательство "Академический про-ект", 2006. – 736 с.
Блэкуэлл Р. Поведение потребителей // Р. Блэкуэлл, П. Миниард,
Дж. Энджел. – 10-е изд. – Санкт-Петербург: Питер, 2012. – 944 с.
Буря Е.Р., Дивина Т. В. Перемены в маркетинговых коммуникациях туристической сферы с наступлением пандемии // Экономика и бизнес: теория и практика. – 2021. – №6-2. – С. 22-26. – URL: https://clck.ru/iwCY9 (дата обращения: 25.02.2022).
Гаврилов Д. Основы разработки и использования корпоративного сайта // Актуальные проблемы автоматизации и управления: Материалы IV Международной заочной студенческой научно-практической конфе-ренции, Брянск, 23 мая 2017 года. – Брянск: Брянский государственный аграрный университет, 2017. – С. 208-212.
Дейнека О.С. Некоторые акценты современных исследований в Отечественной экономической психологии / О.С. Дейнека // Экономиче-ская психология: прошлое, настоящее, будущее. – 2016. – № 3-1. – С. 41-48.
Евсюков И.С. Проблемы морали и этики на современных видеост-риминговых сервисах (социокультурный аспект) // Мир науки. Социоло-гия, филология, культурология. – 2020. – Т. 11. – № 2. – С. 15.
Карчага Е.С., Матегорин Н.В. Основные инструменты продвижения коммерческого предприятия в Интернете // Молодой исследователь До-на. – 2020. – № 3 (24). – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/osnovnye-instrumenty-prodvizheniya-kommercheskogo-predpriyatiya-v-internete (да-та обращения: 26.02.2022).
Котлер Ф. Маркетинг менеджмент. 15-е изд. // Ф. Котлер, К.Л. Кел-лер. – Санкт-Петербург: Питер, 2018. – 848 с.
Котлер, Ф. Маркетинг 3.0. От продуктов к потребителям и далее - к человеческий душе // Ф. Котлер, Х. Картаджайя, А. Сетиаван. – М.: Аль-пина Бизнес Букс, 2012. – 240 с.
Котлер, Ф. Маркетинг 4.0. Разворот от традиционного к цифрово-му: технологии продвижения в интернете // Ф. Котлер, Х. Картаджайя, А. Сетиаван. – М.: Бомбора, 2019. – 224 с.
Невская, А.А. Цифровизация в торговле России и Европейского со-юза // Современная Европа. – 2020. – №4. – С. 91-101. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/tsifrovizatsiya-v-torgovle-rossii-i-evropeyskogo-soyuza (дата обращения: 26.02.2022).
Никулин, И.О. Функциональное и содержательное моделирование корпоративного блога / И.О. Никулин // Традиции и инновации в массо-вой коммуникации: Материалы Первой региональной очно-заочной научно-практической конференции. – Краснодар: Общество с ограничен-ной ответственностью "Бук", 2017. – С. 210-213.
Посыпанова О.С. Экономическая психология: психологические ас-пекты поведения потребителей. – Калуга: Калужский государственный университет им. К.Э.Циолковского, 2012. – 296 с.
Сумарокова Е.В., Анищик А.О. Управление планированием ре-кламных кампаний в фармацевтическом секторе e-commerce рынка//
E-Management. – 2019. – Т. 2. – № 2. – С. 23-31.
Сыщикова, Е.Н. Развитие института краудфандинга в Российской Федерации // Цифровая и отраслевая экономика. – 2020. – № 4(21). – С. 182-188.
Mobile commerce в России: разработка и маркетинг для продаж че-рез мобильные устройства. – URL: https://drive.google.com/file/ d/1VFG5hpNaYCvo7fjykumYSvY-DxDh0Hne/view (дата обращения: 26.02.2022).
The Digitisation of Everything. How organisations must adapt to changing customer behavior // United Kingdom: Ernst & Young LLP, 2015. – URL: https://www.ey.com/Publication/vwLUAssets/The_digitisation_of_everything__How_organisations_must_adapt_to_changing_consumer_behaviour/%24FILE/EY_Digitisation_of_everything.pdf (дата обращения: 26.02.2022).
Agabekyan, R.L. Ekonomicheskaya sociologiya [Economic sociology] /
R.L. Agabekyan, V.I. Verhovin, G.L. Avagyan [i dr.]. – Moskva: Izdatel'stvo "Akademicheskij proekt", 2006. – 736 p. (In Russ.)
Blekuell, R. Povedenie potrebitelej [Consumer behavior] // R. Blekuell,
P. Miniard, Dzh. Endzhel. – 10-e izd. – Sankt-Peterburg: Piter, 2012. – 944 p.
(In Russ.)
Burya, E.R. Divina, T.V. (2021) Peremeny v marketingovyh kommunikaciyah turisticheskoj sfery s nastupleniem pandemii [Changes in the marketing communications of the tourist sphere with the onset of the pandemic] // Ekonomika i biznes: teoriya i praktika. [Economics and business: theory and practice.] – №6-2. – P. 22-26. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/peremeny-v-marketingovyh-kommunikatsiyah-turisticheskoy-sfery-s-nastupleniem-pandemii (data obrashcheniya: 25.02.2022). (In Russ.)
Gavrilov, D. Osnovy razrabotki i ispol'zovaniya korporativnogo sajta [Basics of the development and use of the corporate website] / D. Gavrilov // Aktual'nye problemy avtomatizacii i upravleniya: Materialy IV Mezhdunarodnoj zaochnoj studencheskoj nauchno-prakticheskoj konferencii, Bryansk, 23 maya 2017 goda. – Bryansk: Bryanskij gosudarstvennyj agrarnyj universitet, 2017. [Actual problems of automation and management: Materials of the IV International Courtyard Student Scientific and Practical Conference, Bryansk, May 23, 2017. - Bryansk: Bryansk State Agrarian University, 2017.] – P. 208-212. (In Russ.)
Dejneka, O.S. (2016) Nekotorye akcenty sovremennyh issledovanij v Otechestvennoj ekonomicheskoj psihologii [Some accents of modern research in domestic economic psychology] / O.S. Dejneka // Ekonomicheskaya psihologiya: proshloe, nastoyashchee, budushchee. [Economic psychology: Past, present, future.] – № 3-1. – P. 41-48. (In Russ.)
Evsyukov, I.S. (2020) Problemy morali i etiki na sovremennyh videostrimingovyh servisah (sociokul'turnyj aspekt) [Problems of morality and ethics on modern video competition services (sociocultural aspect)] / I.S. Evsyukov // Mir nauki. Sociologiya, filologiya, kul'turologiya. [World of science. Sociology, philology, cultural studies]. – T. 11. – № 2. – P. 15. (In Russ.)
Karchaga, E.S., Mategorin N.V. (2020) Osnovnye instrumenty prodvizheniya kommercheskogo predpriyatiya v Internete [The main tools promoting a commercial enterprise on the Internet] // Molodoj issledovatel' Dona. [Young Researcher Don]. – № 3 (24). – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/osnovnye-instrumenty-prodvizheniya-kommercheskogo-predpriyatiya-v-internete (data obrashcheniya: 26.02.2022). (In Russ.)
Kotler F. Marketing menedzhment. 15-e izd. [Marketing Management. 15th ed.] // F. Kotler, K.L. Keller. - Sankt-Peterburg: Piter, 2018. – 848 p.
(In Russ.)
Kotler, F. Marketing 3.0. Ot produktov k potrebitelyam i dalee - k chelovecheskoj dushe [Marketing 3.0. From products to consumers and hereinafter - to the human soul] // F. Kotler, H. Kartadzhajya, A. Setiavan. – M.: Al'pina Biznes Buks, 2012. – 240 p. (In Russ.)
Kotler, F. Marketing 4.0. Razvorot ot tradicionnogo k cifrovomu: tekhnologii prodvizheniya v internete [Marketing 4.0. Relief from traditional to digital: promotion technology on the Internet] // F. Kotler, H. Kartadzhajya,
A. Setiavan. – M.: Bombora, 2019. – 224 p. (In Russ.)
Nevskaya, A.A. (2020) Cifrovizaciya v torgovle Rossii i Evropejskogo soyuza [Digrication in Russia and the European Union] // Sovremennaya Evropa. Modern Europe. – №4. – P. 91-101. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ tsifrovizatsiya-v-torgovle-rossii-i-evropeyskogo-soyuza (data obrashcheniya: 26.02.2022). (In Russ.)
Nikulin, I.O. Funkcional'noe i soderzhatel'noe modelirovanie korporativnogo bloga [Functional and informative modeling of corporate blog] // Tradicii i innovacii v massovoj kommunikacii: Materialy Pervoj regional'noj ochno-zaochnoj nauchno-prakticheskoj konferencii. [Traditions and innovations in mass communication: Materials of the first regional part-time scientific and practical conference]. – Krasnodar: Obshchestvo s ogranichennoj otvetstvennost'yu "Buk", 2017. – P. 210-213. (In Russ.)
Posypanova, O.S. Ekonomicheskaya psihologiya: psihologicheskie aspekty povedeniya potrebitelej [Economic Psychology: Psychological Aspects of consumer behavior].– Kaluga: Kaluzhskij gosudarstvennyj universitet im. K.E.Ciolkovskogo, 2012. – 296 p. (In Russ.)
Sumarokova, E.V., Anishchik, A.O. (2019) Upravlenie planirovaniem reklamnyh kampanij v farmacevticheskom sektore e-commerce rynka [Management of advertising campaigns in the pharmaceutical sector
E-Commerce Market] / E.V. Sumarokova, A.O. Anishchik // E-Management.
[E-Management.] – T. 2. – № 2. – P. 23-31. (In Russ.)
Syshchikova, E.N. (2020) Razvitie instituta kraudfandinga v Rossijskoj Federacii [Development of the institution of crowdfunding in the Russian Federation] // Cifrovaya i otraslevaya ekonomika [Digital and sectoral economics]. – № 4 (21). – P. 182-188. (In Russ.)
Mobile commerce v rossii: razrabotka i marketing dlya prodazh cherez mobil'nye ustrojstva [Mobile Commerce in Russia: Development and Marketing for Sales through Mobile Devices]. – URL: https://drive.google.com/file/d/1VFG5hpNaYCvo7fjykumYSvY-DxDh0Hne/view (data obrashcheniya: 26.02.2022). (In Russ.)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Karandin K. S.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.