Determination of budget expenses priorities in the regions
DOI: 10.22394/2071-2367-2025-20-3-163-190 EDN XLCJJI
Keywords:
regional budget, budget expenses, priority, budget policy of the subject of the Russian Federation, social expenses, socio-economic developmentAbstract
The purpose of the study is to formate an approach to assessing the priority of regional budget expenses, which allows the government authorities of the Russian Federation to take these priorities into account when allocating transfers from the federal budget, and the authorities of the constituent entities of the Russian Federation to pursue a coordinated policy in terms of ensuring socio-economic development using budgetary instruments.
The novelty of the research consists in the development and testing of the author's methodological approach to the analysis of the priorities of the budget policy of the subjects of the Russian Federation and the scientific justification of the prioritization of budget expenses at the regional level.
The object of the study is the budget documents of the subjects of the Russian Federation located in the Central Federal District.
The research used methods of descriptive statistics, regulatory and content analysis of legislative and strategic documents, as well as system-structural and dynamic analysis. As a result, it was found that to form a reasonable approach to determining the actual priorities of the budget policy of the subjects of the Russian Federation, it is not enough to analyze program documents, since the actual priorities often do not coincide with the stated ones. To obtain a complete and objective picture of the priorities of the region's development, it is necessary to rely on the indicators of budget performance reports for the last 3-5 years, which allows for more efficient pooling of resources at various levels of government and contributes to the efficient use of budget funds. The testing of the methodology using the example of the subjects of the Russian Federation located in the Central Federal District made it possible to identify the main priorities of these regions in spending budget funds and confirmed the conclusion that these priorities often do not match the full list of those indicated in the relevant program documents.
References
Арлашкин И. Ю., Дерюгин А. Н., Прока К. А. Формирование бюджетного про-гноза на долгосрочный период: региональный аспект // Научно-исследовательский финансовый институт. Финансовый журнал. 2015. № 3 (25).
С. 63–74. EDN: UBVERV
Аузан А.А., Лепетиков Я.Д., Ситкевич Д.А. Колея и маятник: влияние ловушки предшествующего развития на динамику институциональных изменений // Во-просы теоретической экономики. 2022. № 1 (14). С. 24–47. DOI: 10.52342/2587-7666VTE_2022_1_24_47
Барбашова Н. Е., Комарницкая А. Н. Мировой опыт долгосрочного бюджет-ного прогнозирования: национальный и региональный аспекты // Финансы: теория и практика. 2021. Т. 25, № 6. С. 40–53. DOI: 10.26794/2587-5671-2021-25-6-40- 53
Беликов Е.Г. Социальная направленность бюджетного права: проблемы и векторы развития // Lex Russica (Русский закон). 2016. № 6. С. 234–241. DOI: 10.17803/1729-5920.2016.115.6.234-241
Ваганова О.В., Прокопова Л.И., Забнина Г.Г. Анализ состояния региональных бюджетов в Центральном федеральном округе // Известия Юго-Западного госу-дарственного университета. Серия: Экономика. Социология. Менеджмент. 2019. Т. 9. № 3 (32). С. 109–115. EDN: FUXWZE
Вагин В. В., Пинская М. Р. Фискальные эффекты применения методологии инициативного бюджетирования в сфере общественных финансов. // Финансы: теория и практика. 2022. № 26 (1). С. 115–125. DOI: 10.26794/2587-5671-2022-26-1-115-125
Землянский Д.Ю., Климанов В.В. Исполнение консолидированных бюджетов субъектов Российской Федерации в 2023 году // Финансы. 2024. № 5. С. 24–32. EDN: ZMRJIA
Землянский Д.Ю., Климанов В.В. Устойчивость региональных бюджетов в условиях санкций в 2022–2024 годах // Журнал Новой экономической ассоциа-ции. 2025. № 1 (66). С. 308–316. DOI: 10.31737/22212264_2025_1_308-316
Зубаревич Н.В. Влияние санкций на развитие регионов России в 2022-2024 годах // Журнал Новой экономической ассоциации. 2025. № 1 (66). С. 274-281 DOI: 10.31737/22212264_2025_1_274-281
Зубаревич Н.В. Возможности и ограничения количественной оценки факторов экономического развития российских регионов // Журнал Новой эко-номической ассоциации. 2020. № 2 (46). С. 158–167. DOI: 10.31737/2221-2264-2020-46-2-8
Зубаревич Н.В., Сафронов С.Г. Налогово-бюджетная дифференциация ре-гионов России: масштабы и динамика // Региональные исследования. 2023. № 1 (79). С. 31–41. DOI: 10.5922/1994-5280-2023-1-3
Ильин А.В. Личность, права на услуги государства и расходы бюджета // Закон. 2015. № 11. С. 142–147 EDN: VLFVDD
Истомина Н.А. 20-летие бюджетирования, ориентированного на резуль-таты // Финансы. 2024. № 4. С. 22–26. EDN: ZZBVSH
Истомина Н.А. Долгосрочные бюджетные прогнозы субъектов Россий-ской Федерации // Сибирская финансовая школа. 2023. № 3 (151). С. 5-11. DOI: 10.34020/1993-4386-2023-3-5-11
Истомина Н.А., Летов П.И. Финансовые последствия управления приори-тетами развития территории в условиях современных ограничений и вызовов // Вестник экономики, права и социологии. 2024. № 3. С. 30–34. DOI: 10.24412/1998-5533-2024-3-30-34
Качанова Е.А., Маточкин Р.В., Чевтаева Н.Г. Об оценке эффективности ор-ганизации бюджетного процесса на территории субъекта РФ в условиях ограни-ченных финансовых ресурсов // Вопросы управления. 2016. № 6 (43). С. 144–153. EDN: ZXJEHB
Климанов В. В., Михайлова А. А. Бюджетная политика крупнейших рос-сийских городов как инструмент ответа на глобальные вызовы // Финансы: тео-рия и практика. 2024. № 28(4) . С. 71-83. DOI: 10.26794/2587-5671-2024-28-4-71-83
Кудряшова Е.В. Правовые аспекты финансового планирования в сфере государственных расходов // Журнал российского права. 2018. № 12. С. 88–99. DOI: 10.12737/art_2018_12_8
Кузнецова О.В. Новые закономерности в современной динамике социаль-но-экономического развития регионов России // Региональные исследования. 2023. № 1 (79). С. 19–30. https://doi.org/10.5922/1994-5280-2023-1-2
Кузнецова О.В. Экономика российских регионов в пандемию: работают ли факторы шокоустойчивости // Региональные исследования. 2021. № 3. C. 76–87. DOI: 10.5922/1994-5280-2021-3-7
Лавров А. М., Солянникова С. П., Тюриков А. Г. Социальный заказ в Российской Федерации: новый инструмент бюджетной политики в социальной сфере // Финансы: теория и практика. 2024. № 28 (6). С. 6–16. DOI: 10.26794/2587-5671-2024-28-6-6-16
Левина В.В. Оценка приоритетов региональной бюджетной политики // Финансы и кредит. 2012. № 30. С. 10–17. EDN: PAWGSN
Мильчаков М.В. Реализация приоритетов регионального развития в условиях пандемии // Финансовый журнал. 2021. Т. 13. № 2. С. 93–113. DOI: 10.31107/2075-1990-2021-2-93-113.
Михеева Н.Н. Устойчивость российских регионов к экономическим шокам // Проблемы прогнозирования. 2021. № 1. С. 116–118. DOI: 10.47711/0868-6351-184-106-118
Нефедова Т.Г., Трейвиш А.И. Поляризация и сжатие освоенных про-странств в Центре России: тренды, проблемы, возможные решения // Демографи-ческое обозрение. 2020. Т. 7. № 2. С. 31–53. DOI: 10.17323/demreview.v7i2.11138
Печенская-Полищук М.А. Оценка приоритетов использования программ-ных бюджетных расходов в регионах Российской Федерации // Научные исследо-вания и разработки. Российский журнал управления проектами. 2024. Т. 13. № 3. С. 27–39. DOI: 10.12737/2587-6279-2024-13-3-27-39
Помазанский А.Е. Соотношение традиционных и новых форм участия граждан в осуществлении местного самоуправления // Журнал российского пра-ва. 2019. № 11. С. 58–68. DOI: 10.12737/jrl.2019.11.4
Тимушев Е.Н. Дифференциация социально-экономического развития ре-гионов России: причины, подходы к анализу и оценка // Общественные финансы. 2024. № 46. С. 17–34. EDN: FHJFUT
Шугрина Е.С. Экономическая основа местного самоуправления: правовой анализ // Правоприменение. 2018. № 3. С. 89–109. DOI 10.24147/2542-1514.2018.2(3).89-109
Яговкина В.А. Правовое регулирование индивидуальных методов управ-ления развитием субъектов Российской Федерации в бюджетном праве // Финан-совое право. 2025. № 6. С. 18–22. DOI: 10.18572/1813-1220-2025-6-18-22
Schick, A. The Road from ZBB / Allen Schick. Public Administration Review. – 1978. – Vol. 38. – P. 177–180;
Wildavsky, A. The New Politics of the Budgetary Process / Aaron Wildavsky, Naomi Caiden; foreword by Don F. Kettl. – 5th ed. – New York: Pearson/Longman, 2004. – xxxiii, 253 p.
References:
Arlashkin, I. Yu., Deryugin, A. N. and Proka, K. A. (2015) Formirovanie byudzhetnogo prognoza na dolgosrochnyi period: regional'nyi aspect. Nauchno-issledovatel'skii finansovyi institut. Finansovyi zhurnal. no. (25), p.. 63–74.
(In Russ.). EDN: UBVERV
Auzan, A.A., Lepetikov, Ya.D. and Sitkevich, D.A. (2022) Koleya i mayatnik: vliyanie lovushki predshestvuyushchego razvitiya na dinamiku institutsion-al'nykh izmenenii. Voprosy teoreticheskoi ekonomiki. no. 1 (14), p. 24–47.
(In Russ.). DOI: 10.52342/2587-7666VTE_2022_1_24_47
Barbashova, N. E. and Komarnitskaya, A. N. (2021) Mirovoi opyt dol-gosrochnogo byudzhetnogo prognozirovaniya: natsional'nyi i regional'nyi aspekty. Finansy: teoriya i praktika. Vol. 25, no. 6., p. 40–53. (In Russ.).
DOI: 10.26794/2587-5671-2021-25-6-40- 53
Belikov, E.G. (2016) Sotsial'naya napravlennost' byudzhetnogo prava: problemy i vektory razvitiya. Lex Russica (Russkii zakon). no. 6, p. 234–241.
(In Russ.). DOI: 10.17803/1729-5920.2016.115.6.234-241
Vaganova, O.V., Prokopova, L.I. and Zabnina G.G. (2019) Analiz sostoyaniya regional'nykh byudzhetov v Tsentral'nom federal'nom okruge. Izvestiya Yugo-Zapadnogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Ekonomika. Sotsiologiya. Menedzhment. Vol.9, no. 3 (32), p. 109–115. (In Russ.). EDN: FUXWZE
Vagin V. V. and Pinskaya M. R. (2022) Fiskal'nye effekty primeneniya metodologii initsiativnogo byudzhetirovaniya v sfere obshchestvennykh fi-nansov. Finansy: teoriya i praktika. no. 26 (1), p. 115–125. (In Russ.). DOI: 10.26794/2587-5671-2022-26-1-115-125
Zemlyanskii, D.Yu. and Klimanov, V.V. (2024) Ispolnenie konsolidi-rovannykh byudzhetov sub"ektov Rossiiskoi Federatsii v 2023 godu. Finansy. no. 5, p. 24–32. (In Russ.). EDN: ZMRJIA
Zemlyanskii D.Yu. and Klimanov, V.V. (2025) Ustoichivost' regional'nykh byudzhetov v usloviyakh sanktsii v 2022–2024 godakh. Zhurnal Novoi ekonomicheskoi assotsiatsii. no. 1 (66), p. 308–316. (In Russ.). DOI: 10.31737/22212264_2025_1_308-316
Zubarevich, N.V. (2025) Vliyanie sanktsii na razvitie regionov Rossii v 2022-2024 godakh. Zhurnal Novoi ekonomicheskoi assotsiatsii. no. 1 (66), p. 274-281 (In Russ.). DOI: 10.31737/22212264_2025_1_274-281
Zubarevich, N.V. (2020) Vozmozhnosti i ogranicheniya kolichestvennoi otsenki faktorov ekonomicheskogo razvitiya rossiiskikh regionov. Zhurnal No-voi ekonomicheskoi assotsiatsii. no. 2 (46), p. 158–167. (In Russ.). DOI: 10.31737/2221-2264-2020-46-2-8
Zubarevich, N.V., Safronov S.G. (2023) Nalogovo-byudzhetnaya differ-entsiatsiya regionov Rossii: masshtaby i dinamika. Regional'nye issledovaniya. no. 1 (79). S. 31–41. (In Russ.). DOI: 10.5922/1994-5280-2023-1-3
Il'in, A.V. (2015) Lichnost', prava na uslugi gosudarstva i raskhody byudzheta. Zakon. no. 11, p. 142–147 (In Russ.). EDN: VLFVDD
Istomina, N.A. (2024) 20-letie byudzhetirovaniya, orientirovannogo na rezu-l'taty. Finansy. no. 4, p. 22–26. (In Russ.). EDN: ZZBVSH
Istomina, N.A. (2023) Dolgosrochnye byudzhetnye prognozy sub"ektov Rossiiskoi Federatsii. Sibirskaya finansovaya shkola. no. 3 (151), p. 5-11.
(In Russ.). DOI: 10.34020/1993-4386-2023-3-5-11
Istomina, N.A., Letov, P.I. (2024) Finansovye posledstviya upravleniya prioritetami razvitiya territorii v usloviyakh sovremennykh ogranichenii i vyzovov. Vestnik ekonomiki, prava i sotsiologii. no. 3, p. 30–34. (In Russ.).
DOI: 10.24412/1998-5533-2024-3-30-34
Kachanova, E.A., Matochkin, R.V. and Chevtaeva, N.G. (2016) Ob otsenke effektivnosti organizatsii byudzhetnogo protsessa na territorii sub"ekta RF v usloviyakh ogranichennykh finansovykh resursov. Voprosy upravleniya.
no. 6 (43), p. 144–153. (In Russ.). EDN: ZXJEHB
Klimanov, V. V. and Mikhailova A. A. (2024) Byudzhetnaya politika krupneishikh rossiiskikh gorodov kak instrument otveta na global'nye vyzovy. Finansy: teoriya i praktika. no. 28(4), p. 71-83. (In Russ.). DOI: 10.26794/2587-5671-2024-28-4-71-83
Kudryashova, E.V. (2018) Pravovye aspekty finansovogo planirovaniya v sfere gosudarstvennykh raskhodov. Zhurnal rossiiskogo prava. no. 12, p. 88–99. (In Russ.). DOI: 10.12737/art_2018_12_8
Kuznetsova, O.V. (2023) Novye zakonomernosti v sovremennoi dina-mike sotsial'no-ekonomicheskogo razvitiya regionov Rossii. Regional'nye issle-dovaniya. no. 1 (79). p. 19–30. (In Russ.). DOI: 10.5922/1994-5280-2023-1-2
Kuznetsova, O.V. (2021) Ekonomika rossiiskikh regionov v pandemiyu: rabotayut li faktory shokoustoichivosti. Regional'nye issledovaniya. no. 3,
p. 76–87. (In Russ.). DOI: 10.5922/1994-5280-2021-3-7
Lavrov, A. M., Solyannikova S. P. and Tyurikov A. G. (2024) Sotsial'nyi zakaz v Rossiiskoi Federatsii: novyi instrument byudzhetnoi politiki v sotsi-al'noi sfere. Finansy: teoriya i praktika. no. 28 (6), p. 6–16. (In Russ.). DOI: 10.26794/2587-5671-2024-28-6-6-16
Levina, V.V. (2012) Otsenka prioritetov regional'noi byudzhetnoi poli-tiki. Finansy i kredit. 2012. no. 30, p. 10–17. (In Russ.). EDN: PAWGSN
Mil'chakov, M.V. (2021) Realizatsiya prioritetov regional'nogo razvitiya v usloviyakh pandemii. Finansovyi zhurnal. Vol. 13, no. 2, p. 93–113. (In Russ.). DOI: 10.31107/2075-1990-2021-2-93-113.
Mikheeva N.N. (2021) Ustoichivost' rossiiskikh regionov k ekonomich-eskim shokam. Problemy prognozirovaniya. no. 1, p. 116–118. (In Russ.).
DOI: 10.47711/0868-6351-184-106-118
Nefedova T.G. and Treivish A.I. (2020) Polyarizatsiya i szhatie osvoen-nykh prostranstv v Tsentre Rossii: trendy, problemy, vozmozhnye resheniya. Demograficheskoe obozrenie. Vol. 7, no. 2, p. 31–53. (In Russ.). DOI: 10.17323/demreview.v7i2.11138
Pechenskaya-Polishchuk, M.A. (2024) Otsenka prioritetov ispol'zovaniya programmnykh byudzhetnykh raskhodov v regionakh Rossiiskoi Federatsii. Nauchnye issledovaniya i razrabotki. Rossiiskii zhurnal upravleniya proektami. Vol. 13, no. 3, p. 27–39. (In Russ.). DOI: 10.12737/2587-6279-2024-13-3-27-39
Pomazanskii, A.E. (2019) Sootnoshenie traditsionnykh i novykh form uchastiya grazhdan v osushchestvlenii mestnogo samoupravleniya. Zhurnal ros-siiskogo prava. no. 11, p. 58–68. (In Russ.). DOI: 10.12737/jrl.2019.11.4
Timushev, E.N. (2024) Differentsiatsiya sotsial'no-ekonomicheskogo razvitiya regionov Rossii: prichiny, podkhody k analizu i otsenka. Ob-shchestvennye finansy. no. 46, p. 17–34. (In Russ.). EDN: FHJFUT
Shugrina, E.S. (2018) Ekonomicheskaya osnova mestnogo samouprav-leniya: pravovoi analiz. Pravoprimenenie. no. 3, p. 89–109. (In Russ.).
DOI 10.24147/2542-1514.2018.2(3).89-109
Yagovkina, V.A. (2025) Pravovoe regulirovanie individual'nykh metod-ov upravleniya razvitiem sub"ektov Rossiiskoi Federatsii v byudzhetnom prave. Finansovoe pravo. no. 6, p. 18–22. (In Russ.). DOI: 10.18572/1813-1220-2025-6-18-22
Schick, A. (1978) The Road from ZBB. Allen Schick. Public Administration
Review. Vol. 38. P. 177–180;
Wildavsky, A. (2004) The New Politics of the Budgetary Process. Aaron Wildavsky, Naomi Caiden; foreword by Don F. Kettl. – 5th ed. – New York: Pearson/Longman, xxxiii, 253 p.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Vera V. Levina Vita A.Yagovkina

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.