Communication and information technologies for assessing social processes at the regional level
DOI: 10.22394/2071-2367-2023-18-2-49-70 EDN: EKLMJR
Keywords:
communication and information technologies, social processes, estimating social processes, social mediaAbstract
The estimation of social processes at the regional level plays an important role in the region management, creating an information and analytical base for decisions making and correcting, identifying citizens’ problems and requests. According to the digitalization context, communication and information technologies are becoming core tools for such estimation implementation. They provide both communication and information exchange, and also they are a universal channel for receiving feedback.
The purpose of the study is to analyze the applicability of the modern communication and information technologies usage for assessing social processes at the regional level.
Based on theoretical analysis, organizational, legal and technological aspects studying of the problem, the authors come to the conclusion that the communication and information technologies usage, social media in particular, for interaction with region public authorities is an actual and effective way to ensure transparency and openness of public authorities to the society, the opportunity to ask questions and express their suggestions and comments, submit appeals and complaints, ensure receiving feedback from citizens on issues, directly related to their life and well-being.
However, it is not possible to receive feedback only through official communication channels. In the context of the rapid digital transformation growth and the network society creation, opinions about the activities of regional authorities can also be found in various thematic communities that are not related to the region management.
The authors justify the usefulness of communication and information technologies variety usage to estimate social processes at the regional level. The core thesis suggests that hidden knowledge about social processes taking place in communication and information technologies can be obtained through the analysis of the digital footprint of actors. Despite the completeness and reliability of the approach used, its main disadvantages are ambiguity of evaluative vocabulary; difficulty in estimation irony and sarcasm; difficulties with the analysis of the other text (symbolic and graphic images that replace the text); use of vocabulary resources.
The practical usage of the obtained data can improve the efficiency of the decision-making process in the region management, organize a public contact between the authorities and the citizenship of the region, identify the most urgent and important problems and their possible solutions, and become an important tool for creating a positive public atmosphere and increasing confidence to the authorities.
References
Авдеева Е. В. Коммуникативно-информационные ресурсы – ос-нова развития социально-вовлеченного управления // Известия Тульского государственного университета. Гуманитарные науки. 2018. –№ 2. –С. 62-73.
Еременко В.Т., Сазонов М.А., Шекшуев С.В. О методах Сбора дан-ных из социальных сетей. Информационные системы и технологии. Научный журнал: Орел, №4 (108). – 2018. – С.118-127
Кули Ч. Общественная организация. Изучение углубленного ра-зума // Тексты по истории социологии XIX-XX вв. Хрестоматия / Сост. и отв. ред. В. И. Добреньков, Л. П. Беленкова. М.: Наука, 1994. –
С. 350-357.
Методические рекомендации по реализации принципов откры-тости в федеральных органах исполнительной власти (утв. протоко-лом заочного голосования Правительственной комиссии по коорди-нации деятельности открытого правительства от 26.12.2013 № АМ-П36-89пр)
Основы теории коммуникации: Учеб. для студентов вузов, /
Ф. И. Шарков; Акад. труда и соц. отношений. - Москва: Соц. отношения, 2002. - 245 с.
Перечень поручений по итогам заседания Совета по развитию местного самоуправления,–URL: http://kremlin.ru/acts/assignments/orders/62919. (дата обращения: 23.02.2023),
Постановление Правительства Орловской области от 19.11.2020 № 709 «Об утверждении Положения о Центре управления регионом Орловской области»
Приказ Министерства здравоохранения Свердловской области от 17 августа 2021 г. N 1855-п «Об утверждении Порядка рассмотре-ния медицинскими организациями, подведомственными Министер-ству здравоохранения Свердловской области, сообщений граждан че-рез систему мониторинга и реагирования "Инцидент-менеджмент" в социальных медиа»
Проказина, Н. В. Цифровая грамотность как основа диалога вла-сти и населения в условиях пандемии / Н. В. Проказина // Цифровая социология. – 2021. – Т. 4, № 3. – С. 36–43.
Распоряжение Правительства РФ от 30.01.2014 N 93-р «Об утверждении Концепции открытости федеральных органов исполни-тельной власти»
Социальные сети: возможности и риски для обучения и вос-питания: методические рекомендации / Министерство общего и профессионального образования Свердловской области; Государ-ственное автономное образовательное учреждение дополнительного профессионального образования Свердловской области «Институт развития образования»; Кафедра информационных технологий; авт.-сост. Н. В. Шпарута, Г. А. Бутакова. – Екатеринбург: ГАОУ ДПО СО «ИРО», 2017. – 60 с.
Сушко В.В. История возникновения и методология сетевого анализа // Журнал социологии и социальной антропологии, –
№21 (1). –С.161-181.
Указ Президента РФ от 04.02.2021 N 68 (ред. от 09.09.2022) «Об оценке эффективности деятельности высших должностных лиц субъектов Российской Федерации и деятельности исполнительных органов субъектов Российской Федерации»
Федеральный закон "Об информации, информационных тех-нологиях и о защите информации" от 27.07.2006 N 149-ФЗ
Хабермас Ю. Структурное изменение публичной сферы: Ис-следования относительно категории буржуазного общества. М.: Весь Мир, 2016. 344 с
Шарков Ф.И., Комарова Л.В. Коммуникация: деловое общение, коммуникативные техники и технологии // Коммуникология. Науч-ный журнал. 2014. – №4. – 2014. – С.13-26.
Шекшуев С.В. Применение модели идентификации отноше-ния к объекту на основе анализа публикаций в социальных сетях для решения прикладных задач при оценке эффективности деятельности высших должностных лиц субъектов Российской Федерации// Си-стемы управления и информационные технологии. №4 (86). – 2021. – С.46-49
Internet World Stats. Usage and population statistics, дата обра-щения: 24.03.2023, URL: https://www.internetworldstats.com/stats.htm
Statista, интернет портал, дата обращения: 24.03.2023, URL: https://www.statista.com/statistics/278341/number-of-social-network-users-in-selected-countries/
The changing world of digital in 2023, аналитическое агентство WeAreSocial, дата обращения: 19.03.2023, URL: https://wearesocial.com/uk/blog/2023/01/the-changing-world-of-digital-in-2023/
Avdeeva, E. V. (2018) Kommunikativno-informacionnye resursy – osnova razvitija social'no-vovlechennogo upravlenija [Communication and information resources - the basis for the development of socially engaged management] // Izvestija Tul'skogo gosudarstvennogo universiteta. Gumanitarnye nauki [News of the Tula State University. Humanitarian sci-ences]. 2018. – № 2. – S. 62– 73. (In Russ.)
Eremenko, V.T., Sazonov M.A., Shekshuev S.V. (2018) O metodah Sbo-ra dannyh iz social'nyh setej. Informacionnye sistemy i tehnologii [About the methods of collecting data from social networks. Information systems and technologies] // Nauchnyj zhurnal: Orel [Scientific journal: Orеl],
№4 (108). – 2018. – S.118-127 (In Russ.)
Kuli, Ch. (1994) Obshhestvennaja organizacija. Izuchenie uglublen-nogo razuma [Public organization. Exploring the Deep Mind] // Teksty po istorii sociologii XIX-XX vv. Hrestomatija [Texts on the history of sociology XIX-XX centuries. Reader] / Sost. i otv. red. V. I. Dobren'kov, L. P. Belenkova. M.: Nauka, 1994. – S. 350-357. (In Russ.)
Metodicheskie rekomendacii po realizacii principov otkrytosti v fed-eral'nyh organah ispolnitel'noj vlasti (utv. protokolom zaochnogo goloso-vanija Pravitel'stvennoj komissii po koordinacii dejatel'nosti otkrytogo pravitel'stva ot 26.12.2013 N AM-P36-89pr) [Guidelines for the implemen-tation of the principles of openness in federal executive bodies (approved by the protocol of absentee voting of the Government Commission for Co-ordinating the Activities of the Open Government dated December 26, 2013 N AM-P36-89pr)] (In Russ.)
Osnovy teorii kommunikacii: Ucheb. dlja studentov vuzov, obucha-jushhihsja po special'nosti 350400 "Svjazi s obshhestvennost'ju" [Funda-mentals of communication theory: Proc. for university students studying in the specialty 350400 "Public Relations"] / F. I. Sharkov; Akad. truda i soc. otnoshenij. - Moskva: Soc. Otnoshenija. – 2002. - 245 p.
(In Russ.)
Prokazina, N. V. (2021) Cifrovaja gramotnost' kak osnova dialoga vlasti i naselenija v uslovijah pandemii [Digital literacy as the basis for dia-logue between the authorities and the population in a pandemic] /
N. V. Prokazina // Cifrovaja sociologija [Digital Sociology]. – 2021. –Vol. 4, № 3. – P. 36–43. (In Russ.)
. Social'nye seti: vozmozhnosti i riski dlja obuchenija i vospitanija: metodicheskie rekomendacii [Social networks: opportunities and risks for training and education: guidelines] / Ministerstvo obshhego i profession-al'nogo obrazovanija Sverdlovskoj oblasti; Gosudarstvennoe avtonomnoe obrazovatel'noe uchrezhdenie dopolnitel'nogo professional'nogo obra-zovanija Sverdlovskoj oblasti «Institut razvitija obrazovanija»; Kafedra in-formacionnyh tehnologij; avt.-sost. N. V. Shparuta, G. A. Butakova. – Ekate-rinburg: GAOU DPO SO «IRO» [Yekaterinburg: GAOU DPO SO "IRO"], 2017. – 60 p. (In Russ.)
Sushko, V.V. Istorija vozniknovenija i metodologija setevogo analiza [History of emergence and methodology of network analysis] // Zhurnal sociologii i social'noj antropologii [Journal of Sociology and Social Anthro-pology], №21 (1). –С 161-181. (In Russ.)
Habermas, Ju. (2016) Strukturnoe izmenenie publichnoj sfery: Issle-dovanija otnositel'no kategorii burzhuaznogo obshhestva [Structural Change in the Public Sphere: Studies on the Category of Bourgeois Society]. // M.: Ves' Mir [M.: All World], 2016. –344 p.
Sharkov, F.I., Komarova L.V. (2014) Kommunikacija: delovoe ob-shhenie, kommunikativnye tehniki i tehnologii [Communication: business communication, communication techniques and technologies] // Kom-munikologija. Nauchnyj zhurnal [Communicology. Science Magazine]. 2014. – №4. – 2014. – P.13-26. (In Russ.)
Shekshuev, S.V. (2021) Primenenie modeli identifikatsii otnoshe-niia k ob"ektu na osnove analiza publikatsii v sotsial'nykh setiakh dlia resheniia prikladnykh zadach pri otsenke effektivnosti deiatel'nosti vys-shikh dolzhnostnykh lits sub"ektov Rossiiskoi Federatsii [Application of the model of identification of the relation to the object based on the analy-sis of publications in social networks for solving applied problems in eval-uating the effectiveness of the activities of senior officials of the constitu-ent entities of the Russian Federation].// Sistemy upravleniia i infor-matsionnye tekhnologii [Control systems and information technolo-gies],№4 (86). – 2021. – S.46-49
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Prokazina N. V. Shekshuev S. V.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.